Als je op maar één doelgroep richt, dan sluit je mensen uit en loop je klanten mis. Je wilt toch je product of dienst aanbieden aan iedereen die interesse heeft.
Het tegenovergestelde is waar. De kans dat je klanten misloopt omdat niet duidelijk is tot wie je je richt, is vele malen groter dan wanneer je dat wel weet.
Inhoud van het artikel
Waarom is een doelgroep kiezen belangrijk
Wanneer iemand iets zoekt op internet zit deze meestal met een probleem of vraag en zoekt daar een oplossing/antwoord voor.
Zonder een doelgroep voor ogen te hebben is de informatie die je overbrengt op je website als snel te algemeen. Je laat dan waarschijnlijk vooral zien wie jij bent en wat je verkoopt of aanbiedt. Omdat je je richt op ‘iedereen’ kan je ook niet duidelijk inspelen op het probleem dat iemand heeft waar die een oplossing voor zoekt. Er zal geen connectie ontstaan. Bezoekers zullen zich niet aangesproken voelen en snel afhaken. Door iedereen te willen bereiken, bereik je dus eigenlijk niemand.
Heb je wel een doelgroep bepaald, dan kan je je ook makkelijk inleven in wat het probleem is of welke vraag iemand heeft. Door dit te benoemen op je website heb je meteen de aandacht van je bezoeker. Je laat zien dat je hem of haar begrijpt en wees dan duidelijk welke meerwaarde jij kan geven. Er ontstaat nu wel een connectie en je bezoeker wordt een serieuze potentiële klant.
Een voorbeeld:
Stel je geeft meditatiecursussen om te leren ontspannen en je hoofd leeg te maken. Op je website leg je uit wat meditatie is, wie jij bent en welke cursussen je geeft.
Iemand die overspannen is en zoekt daarover op internet en komt op jouw website. Deze zal niet meteen meditatie als de oplossing zien. Beslist snel dat dit het niet is en is weer weg, nog voordat hij of zij de website verder door heeft gekeken. Behalve het feit dat je meditatielessen geeft heb je niets overgebracht.
Wanneer jij weet dat jouw doelgroep veel stress en spanningen heeft kan je hier meteen mee openen. “Loopt je hoofd over, maak hem leeg met meditatie”. Je spreekt je doelgroep direct aan, begrijpt hun probleem en biedt een oplossing. Nu heb je de aandacht van je bezoeker en zal de interesse er zijn om verder te lezen.
Inleven in je doelgroep
Een ander groot voordeel van het duidelijk bepalen van je doelgroep is dat je makkelijker beslissingen kan maken. Want wat als je iedereen wilt bereiken, wat ga je dan doen? Alles?
Door je in te leven in je toekomstige klant, weet je bijvoorbeeld ook op welke social media kanalen je klanten veel zitten. Een webshop in bouten en moeren zal zijn klanten niet snel vinden op Pinterest. Het is dus ook niet nodig om daar tijd en energie in te steken.
Wanneer je weet wie je klant is kan je ook bedenken wat hun aandacht trekt en of je een bepaald soort taalgebruik wel of juist niet moet gebruiken.
En is je klant iemand die snel beslist waarbij het meteen duidelijk moet zijn welke stappen hij moet doen om zo snel mogelijk tot actie te komen? Of is je klant juist iemand die twijfelt? Wil die eerst alles onderzoeken en vergelijken? Een groot verschil dat bepaalt hoe jij je website indeelt en welke informatie je het eerst naar voren brengt. Wil je beide bereiken zal je een tussenweg kiezen en waarschijnlijk zullen beide bezoekers geen klant worden omdat ze zich beide niet aangesproken voelen.
Hoe bepaal je jouw doelgroep?
Het is makkelijker om eerst je doelgroep te bepalen en daarvoor een product aan te bieden dan andersom. Als je namelijk eerst een doelgroep kiest, is dat hoogstwaarschijnlijk de doelgroep waarin jij je het beste kan inleven.
Heb je een product, maar begrijp je de doelgroep niet zo goed, wordt dat al snel lastig je product te verkopen.
Bedenk wie je ideale klant is
Om je doelgroep te bepalen bedenk je wie jouw ideale klant is. Het soort klant waar je het minste aantal van nodig hebt om je minimale inkomen te kunnen genereren. Door je op deze klant te richten zal die zich tot jou aangetrokken voelen. Je kan beter een paar ideale klanten hebben die blijvend zijn dan meerdere eenmalige klanten die per keer weinig omzet brengen.
Klantprofiel maken
Maak één of een paar fictieve personen die jouw ideale klant omschrijven. Bedenk zoveel mogelijk details zoals;
- Naam
- Geslacht
- Leeftijd
- Wel/geen kinderen
- Hobby’s
- Werk/opleiding
- Gedragskenmerken
- Wat leest deze persoon graag
- Wat doet deze persoon graag
- Belangrijke eigenschappen
Aan de hand van dit beeld kan je een strategie ontwikkelen. Kijk dan vooral naar wat de relatie is met jouw product of dienst. Welk probleem heeft deze persoon wat jij oplost?
Meest effectieve en goedkope marketing
Deze klant zal bovendien een stuk marketing voor jou op zich nemen. Helemaal gratis en voor niets! De ideale klant is blij met jouw product of dienst en zal dat doorvertellen ook. Betere reclame kan je niet krijgen.
Goed artikel! Je bedrijf zou in een ideale omstandigheid inderdaad op de behoefte van jouw klant gebouwd moeten worden!
Heb jij de Lean Start-up al eens gelezen? Of de Blue Ocean Strategie? Zijn sterke bronnen over dit artikel!
P.s. kijk eens naar je titel!
Oeps 🙈, dank je wel. Gewoon elke keer overheen gelezen. Ik heb het meteen aangepast.
Blue Ocean Strategie heb ik niet gelezen, maar wel veel over gehoord. Lean Start-up ken ik niet. Zal ik eens opzoeken.