Heb je een mooie, dure website laten maken maar blijven de klanten weg? Misschien is het dan tijd om eens goed naar de tekst te kijken.
Goede tekst schrijven voor je website is belangrijker dan een mooie vormgeving. Hiermee maak je een connectie met je bezoeker, je maakt een emotie los en informeert daarna pas waarmee jij van dienst kan zijn.
Bovendien gebruikt Google de tekst op je website om te bepalen of wel of niet in de zoekresultaten wordt getoond. Is jouw tekst niet van belang, dan zal je ook niet naar boven komen bij Google.
Hieronder lees je een aantal tips waar je rekening mee moet houden wanneer je tekst gaat schrijven voor je website.
Inhoud van het artikel
1. Schrijf niet alleen maar over jezelf
Schrijf voor je bezoeker. Op de homepage beginnen met ‘jouw verhaal’ zal niet veel mensen interesseren. Kans is groot dat men na de eerste twee zinnen al afhaakt. Bezoekers zijn op zoek naar een oplossing voor hun vraag of probleem. Wanneer jij alleen maar over jezelf en over jouw product schrijft en niet laat zien dat je jouw bezoeker begrijpt, zal er geen klik tussen jullie ontstaan. Je bent dan één van die vele anderen. Vergelijk het met een eerste afspraakje, dan praat je ook niet alleen maar over jezelf. Je toont begrip en interesse in de ander, anders haakt die snel af.
2. Begin niet met “Welkom op de website van …”
Dit is het eerste wat je bezoeker leest, maar voegt het ook iets toe? Het staat natuurlijk heel vriendelijk, maar geeft verder geen nuttige informatie. Natuurlijk is je bezoeker welkom op de website en het was al duidelijk welke website hij of zij bezoekt. Het zegt dus eigenlijk niets en nodigt ook niet direct uit om verder te lezen.
Een ander punt is dat Google kan hier ook niets mee kan. Voor Google zijn eerste zinnen tekst heel belangrijk, omdat daar de informatie uit gehaald wordt waar de website over gaat. Zo wordt o.a. bepaald of de website wel of niet in de zoekresultaten getoond moet worden.
Zet hier dus tekst wat duidelijk is voor Google. Gebruik de woorden waar mensen naar zoeken.
3. Weet dat je bezoeker niet leest maar kijkt
Mensen lezen niet meteen alles, ze scannen de website eerst. Het eerste gevoel wat ze hierbij hebben is belangrijk. Natuurlijk qua vormgeving; niet te druk, niet allemaal pop-ups (vind ik persoonlijk), overzichtelijk en in de sfeer wat bij jou of jouw product past.
Maar vooral de eerste tekst wat gelezen wordt is belangrijk. Kom daarom snel tot de kern. Doe dit al boven de vouwlijn van je website (dus bovenin, zonder dat je bezoeker hiervoor hoeft te scrollen). Lees in dit artikel hoe je een goede indeling maakt voor je website pagina.
Maak korte alinea’s
Grote lappen tekst stoten echt af om te lezen. Een website is geen boek. De meeste bezoekers gaan niet rustig zitten en de hele tekst doorlezen, ook al staat het vol met nuttige informatie. Je bezoeker mist dan wat belangrijk is. Hou je teksten daarom overzichtelijk, onderverdeeld in alinea’s.
Gebruik duidelijke titels
Deze zijn belangrijk voor je bezoeker, omdat het heel snel duidelijk weergeeft waar de tekst over gaat. Zo kan er snel besloten worden of het de moeite is om verder te lezen. En het is belangrijk voor Google. De woorden die in de titels staan zorgen ervoor dat de website sneller boven aan komt in de zoekresultaten.
Opsommingen en lijstjes geven overzicht
Opsommingen en lijstjes doen het erg goed. Deze worden snel gelezen en geven belangrijke informatie. Maak ze niet te lang, niet meer dan 7 punten. En gebruik korte, duidelijke zinnen. Hieronder zie je twee manieren om hetzelfde te zeggen.
Een voorbeeld:
De tekst in een zin:
Wanneer je op wereldreis gaat wil je alles goed regelen, zoals een stevige koffer, vaccinaties, een visum, geld- en bankzaken en natuurlijk een reisverzekering.
De tekst in een opsomming:
Wat moet je regelen wanneer je op wereldreis gaat:
- Een stevige koffer
- Vaccinaties
- Visum
- Geld- en bankzaken
- Reisverzekering
Wanneer iemand de website snel scant, wordt er meer informatie opgenomen als de tekst op de pagina goed en duidelijk is opgemaakt. De aandacht zal dan ook langer blijven hangen.
4. Weet voor wie je schrijft
Schrijven voor iedereen zorgt ervoor dat je geen connectie maakt met je doelgroep. Daarom is het belangrijk om te weten voor wie je schrijft. Je bepaalt daarmee meteen het soort taalgebruik waarin je schrijft. Spreek je jouw bezoeker aan met “u” of “je”? Gebruik je vaktaal, of is het juist beter om dit te vermijden?
Door je doelgroep goed voor ogen te hebben weet je ook precies hoe je kunt inspelen op de vraag of het probleem wat zij hebben. Lees in dit artikel hoe je jouw doelgroep kan bepalen.
5. Bied nuttige informatie en schrijf in spreektaal
Schrijf je teksten in spreektaal, gebruik geen lange ingewikkelde zinnen alsof het een juridisch document is. Er zullen maar weinig bezoekers zijn die daar blij van worden.
Teksten op je website moeten voor je bezoeker en voor Google duidelijk zijn. Maak daarom content wat de moeite waard is, bied nuttige informatie.
En gebruik woorden waarop je gevonden wilt worden zodat ook Google weet waar het over gaat. Hoe beter de tekst aansluit bij tekst van de zoekopdracht, hoe eerder jij bovenaan komt met je website.
Een voorbeeld:
Wanneer je bloem boeketten verkoopt probeer dan niet creatief te zijn en het in de tekst “een sierstuk van geurige ruikers” te noemen.
6. Roep emotie op
Een klik hebben met je bezoeker is belangrijk. 95% van onze keuzes worden gemaakt vanuit emotie. Het werkt niet als jij meteen begint met vertellen hoe jij gaat helpen, zonder dat er een klik is. Laat eerst zien dat jij je bezoeker begrijpt.
Dat doe je door een emotie op te roepen, je bezoeker iets te laten voelen. Je zal dan sneller de aandacht trekken en vasthouden. Een emotie zorgt voor de eerste connectie.
Een voorbeeld:
Ik ging op zoek naar een hondenschool. Bijna alle websites die ik heb bekeken beginnen met: “Welkom, dit is de hondenschool van.. Onze missie is…” Of meteen een aanbod wat er allemaal gegeven wordt. Er zit weinig uitzondering in en nodigt niet uit om verder te lezen. Ik ga toch eerst even kijken wat er nog meer te vinden is.
Hondenschool de Gabber opent met de zin: “Een Click met je hond” Dat spreekt al meer aan, want dat wil ik natuurlijk met mijn hond.
Hondenschool van Alfen begin met “Een sociale hond, dat wil toch iedereen?”. Met deze zin wordt er dus meteen een gevoel los gemaakt. En wel een beetje angst, want ik moet er toch niet aan denken dat mijn hond niet sociaal wordt. Mijn aandacht is getrokken waardoor ik geïnteresseerd ben om verder te lezen wat ze te bieden hebben.
7. Richt je op resultaat
Bezoekers van je website zullen vooral geïnteresseerd zijn in wat het voor hen oplevert of bespaart. Begin dus niet meteen met uit te leggen wat jij allemaal kan doen of wat de inhoud is van jouw pakket. Trek eerst de aandacht door direct aan te geven wat het resultaat is voor je bezoeker.
Een voorbeeld:
Vanuit jezelf, wat jij biedt:
- Wij maken een eet- en sportprogramma voor jou op maat
- Koop hier uw energiezuinige wasmachine
- Bestel nu onze online agenda, vol met handige gadgets
Vanuit je klant, wat is het resultaat:
- 10 kilo afvallen in twee maanden
- Bespaar nu 10% op je energiekosten
- Hou meer tijd over voor de leuke dingen in het leven
Neem de tijd om goede teksten te schrijven
Maak het jezelf daarom niet makkelijk door enkel met een paar zinnen vertellen wat je doet en wie jij bent, maar investeer tijd in het schrijven van goede teksten. Kom je er niet uit, huur dan een tekstschrijver in om je te helpen.
Zorg dat jij anders bent dan de vele anderen, biedt waardevolle content en maak connectie met je bezoeker.
Geef een reactie